Saturday, May 15, 2010

SELAMAT HARI GURU 16 MEI 2010


ermmm..pada semua warga pendidik.especialy warga skap,kkb,s'gor..selamat hari guru..didiklah anak2 didikmu seperti mendidik anak2mu sendiri..
...bukan mudah menjadi seorang pendidik..masa dulu berbeza..20 tahun dulu ..anak2 didik sekarang yg lebih advance daripada guru sendiri..lebih banyak kepandaiannya...pelbagai yg ingin diketahui tanpa tahu baik dan buruknya.....bimbinglah mereka..semoga dengan bimbingan daripada seorang guru yg berdedikasi & komited serta prihatin akan membawa sejuta perubahan dalam diri mereka...

..teringat hari pertamaku bergelar guru @ firstday aku dipanggil 'cikgu'...sewaktu tu aku masih 'mentah' dalam dunia $ arus pendidikan ni..semuanya aku pelajari sendiri melalui pengalaman..memang benar..' pengalaman banyak mengajarku erti kehidupan seorang 'guru'..realitinya orang akan berkata' jadi cikgu senang. banyak cuti...ermm betul ke??
memang banyak cuti..hakikatnya..yg hakikinya..dalam cuti 'cikgu2 ' ada banyak t/jwb yg perlu dibereskan....

hanya orang yang telah melalui dan 'terjerumus'..( agak kasar istilah ni..untuk menunjukkan betapa 'guru' ni..hanya org yg berada dalam 'kancah' 'cikgu' ini shaja akan lebih memahami).. ke dalam bidang yg sgt istomewa ini sahaja yg akan memahaminya..apa yg tersurat & tersirat dalam profesion perguruan ini...so aku memang dari kecil amat meminati bidang ini..bidang yg bagiku tiada 'tolok' bandingnya..aku amat suka melihat karenah anak2 murid yg pelbagai..mewarnai kehidupanku..aku enjoy kerana aku adalah seorang guru,cikgu,pendidik,pembimbing,doktor,lawyer,dan semua profesion lain ada dlm jiwa seorang yg bernama guru...aku melihat dari aspek pendidikan itu sendiri...walaupun istilah'guru' @ 'cikgu' memang ada perbezaan ....hakikatnya ia adalah serupa..pelbagai telahan orang lain boleh buat tentang seorang guru..

aku ada idola 'cikguku' yg sangat aku suka caranya mendidikku..tetapi sayang..cikguku itu telah pergi untuk selama-lamanya..terima kasih kepada cikgu2ku yg telah banyak mengajarku erti 'seorang pendidik'..kerana aku kini juga pendidik...tidak semudah a,b,c..sekaligus mengubah persepsiku sendiri tentang guru...aku perlu banyak bersabar dalam kerjayaku ini..memeng menuntut kesabaran yg tinggi...tahniah & syabas kepada semua warga pendidik..aku sentiasa mendaoakan kalian..semoga Allah akan memberkati tugasmu sebagai pendidik...

KEPADA RAKAN2 YG SAMA SEPERTIKU..INGATLAH..WALAU SESUKAR MANAPUN KITA DALAM MENGHARUNGI DUNIA PENDIDIKAN KINI..KITA PERLU LEBIH PROAKTIF...SEMOGA KALIAN TERUS SIHAT,BAHAGIA,BERJAYA DI DUNIA & AKHIRAT,AMIN..'SELAMAT HARI GURU'..GURU PEMBINA BUDAYA BANGSA...

1 comment:

  1. ermm gmbar dlam post terkini ni diambil pd tahun 2004..suka tgk pic ni..kenangan.

    ReplyDelete