Tuesday, April 13, 2010

ermm bagaimanakan kumula....

today 13 april 2010...mendung berarak lagi....kesabaranku benar2 tercabar hari ini..aku seperti biasa se awal pagi akan membuka pss,pas,& bilik2 yg seangkatan dgnnya...aku masih bersabar dgn tugas seharianku sebagai seorang pendidik..aku sangat2 bersyukur kerana diberi amanah untuk memikul t/jwb ini untuk anak2 didikku...
kadang2 aku sendiri sukar mengerti akan sikap,sifat manusia yg sentiasa berubah2 termasuklah diriku.....
hari ini kelasku bermula seawal 9.15 pagi...aku memulakan bicaraku di 'pelabuhan rasa' ini dengan rasa penuh rendah diri.....
aku mulakan tugasku d pss dahulu,kmd d pas..bilik operasiku ada masalah yg tidak pernah terlintas di hatiku....ada tamu yg tidak diundang....aku meminta pertolongan pekerja untuk menyelesaikannya..'semerbak harum kasturi'..aku mmg hilang sabar..tekakku terasa meloya..terasa ingin saja isi perutku mengeluarkan apo yg aku mkn..ontahlah..aku masih bertahan lagi...alhamdulillah dengan bantuan 'kak yah' masalah td solosai tapi 'haruman ' tu masih menerawang d segenap pss...
today aku hentikan operasi di pss, anak2 muridku hairan...selalunya aku yg sering menyuruh mereka ke pss..tup2 hari ini tidak dibenarkan....anak2 muridku akur...
masa berlalu..tepat jam 9.15 pagi aku ke kelas 6d menggantikan ckgu r tdk hadir kerana rawatan d hospital selayang...di kelas ni alhamdulillah anak2 muridku begitu tekun membuat karangan bertajuk 'catatan'...hari sukan sekolah....mcm2 cerita yg mereka reka...demi untukmenghasilkan sebuah catatan....
sehinggalah jam 10.15 loceng rehat dibunyikan.....aku ke kantin ..ermmm apo la aku nak makan hari ni, lepas rehat ado kelas laiee..11.35 - 12.35...so aku terpaksa mkn demi menunggu waktu balik jam 1.35 ...3 in one...bee hoon + nasi lemak + nasi goreng...+ nescafe tarik...ermmm alhamdulillah...
10.35 loceng dibunyikan menandakan waktu rehat telah berakhir..deringan hp menyentak lamunanku..calling from ark for hadiah pelanggan majalah kuntum..so aku menguruskan pula agihan hadiah2 tersebut by kelas...
jam 11.35 - 12.35....aku d kelas 4b..menyambung pelajaran semalam yg tersekat...so today sambung sikit lagi aspek tatabahasa..kata batu & kata penguat..alhamdulillah anak2 muridku dapat melengkapkan ayat dgn menggunakan kedua2 aspek ttbhs tersebut..walaupun secara ringkas dan mudah...asas...
aku terlajak +- 5 mnit..rupa2nya ckgu s sudah menunggu utk subjek seterusnya sehingga jam 1.35..aku bergegas keluar lalu terus ke pss demi memastikan semuanya bakal dikunci semula sebelum aku balik....alhamdulillah selesai..
aku turun ke bilik guru..tekak terasa dahaga...kuminum sgelas air kosong yg mmg sentiasa berada di mejaku untuk kuminum di saat aku memerlukannya...aku berehat sekejap di mejaku di bilik guru...
anakku ..kak lang sudah sedia menungguku untuk pulang ke rumah...adiknya si amal tidak ke sekolah hari ini..tidak sihat..demam & batuk..so tinggal dgn kakaknya di rumah.
dlm perjalanan balik, teringin nak mkn abc..singgah d gerai cik t..beli bungkus & bawa balik...
sampai di rumah, aku seperti biasa rutin harianku..sebagai isteri,ibu,dan sbg seorang guru...banyak yag perlu dibereskan setiap hari...semuanya mesti dibuat dgn cepat & lancar...
ptg teringin pula nak makan lempeng..dah asyik buat cekodok je..tukar lempeng belando lak..anak2ku pun suko..so minum ptg dgn lempeng & nescafe ais...
bukak fb sekejap add apo yg patut..komen apo yg ado..ni pun duk menaip ni anak bujangku dah menunggu giliran..aku beralah la...
ok aku stop jam 6.05 ptg selasa 13042010...to be continued...

No comments:

Post a Comment